’Claus Dalby skaber kaos’

Ovenstående overskrift har jeg valgt at bringe jvf gårdsdagens kommentar fra Rikke. En planteskolemand siger, at jeg skaber kaos. Har spekuleret noget over, hvad han dog mener.

Kan mest tolke det derhen, at jeg nævner nogle planter og skaber et behov for noget, som ikke findes i de almindelige plantecentre. Derfor så man måske hellere, at de blev tiet ihjel eller?

 

20110930_102219

 

Jeg forstår udmærket, at de store havecentre ikke kan have alle specialiteterne, ligeså vel som at de store supermarkeder ikke kan føre det samme sortiment som specialforretningerne. Men hvor ville det dog klæde de store havecentre, hvis de på en pæn og venlig måde forklarede kunderne, hvordan det hang sammen. Evt. slog planten op på nettet for at se, om de måske kunne skaffe den. Eller fortalte, hvor kunden måske kunne finde den.

 

20110930_102229

 

Jeg hørte fornyligt om en planteskole, hvor ledelsen sagde til medarbejderne, at havde de ikke det, kunden spurgte efter, skulle de bare forsøge at sælge dem noget andet. Jamen for pokker da. Hvis det er en lyserød røllike, vi ønsker, går det da ikke at tilbyde os en gul.

  20110930_102237

 

Nogle mennesker holder kortene helt ind til kroppen, og her har jeg altid valgt en meget større åbenhed. Det sker ikke så sjældent, at vi på kontoret bliver ringet op af en kunde, som spørger efter en bog, som det ikke er os, der har udgivet. Men så er det en stor glæde at kunne fortælle kunden, hvor han/hun skal henvende sig. Det bliver man ikke et mindre menneske af. Tværtimod.

 

Derfor har det altid – også rent havemæssigt – været min ’taktik’ at nævne alle de dygtige mennesker, som omgiver og hjælper mig. Jeg føler nemlig, at jeg får denne kredit tifold igen. Det er kun små mennesker, som ikke deler.

 

20110930_102246

 

Heldigvis er det jo sådan i dag, at der findes en lang, lang række specialplanteskoler, som gerne sender med posten. De har mange af specialiteterne, så kan man jo bare søge dem i stedet, hvis man bliver mødt af sure miner i de store havesupermarkeder. Sidstnævnte har så sandelig også deres berettigelse. Men ingen kan det hele.

 

Jeg håber og tror på, at mange af de store havesupermarkeder også læser med her på bloggen (ellers er de ikke nysgerrige nok), og det ville være både skønt og lærerigt, hvis de også ville give deres besyv med i form af en kommentar eller to. Det er ikke let at drive detailhandel i dag, men tingene glider altså lidt nemmere, hvis man møder omverdenen med et smil.

 

Jeg lover at blive ved med at skabe kaos!!!

30 kommentarer:

  1. Sikken et surt løg!
    Men nu skal du høre, hvad jeg var ude for i begyndelsen af sæsonen i år. Jeg blev ringet op af en af gartnerne i et plantecenter, hvor jeg handler en del. Hun stod med en kunde, som gerne ville have nogle Appleblossom pelargonier. Det havde de ikke, og de kunne heller ikke via Nettet finde ud af, hvor man kunne købe dem, så nu ville de gerne vide, hvor jeg havde købt mine plugs i England sidste år, så kunden kunne blive tilfreds. Det er da fin service, ikke?
    Dertil kommer, at alle kvinderne i den forretning er enten uddannede gartnere eller lærlinge, så ejeren (også en kvinde) har taget det ansvar på sig at uddanne nye gartnere.
    Happy Saturday Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  2. Fint indlæg, kan kun være enig med dig i det du skriver :-))

    Der går ingen skår af nogen, for at være venlig og hjælpsom overfor andre - tværtimod det er den bedste reklame, hvorimod ligegyldige og småsure miner er rigtig dårlig reklame.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  3. hej Claus,

    jeg har kun én kommentar: keep up the good work :D

    kh og fortsat dejlig varm weekend
    Mette (i Horns Herred)

    SvarSlet
  4. Kære Claus
    Også lige et pip fra mig. Jeg synes, det er helt fint at du "skaber røre i andedammen"! Og specielt her må man jo sige, at planteskolerne må være sig deres opgaver voksne, for hvis de føler sig truet af Bilka, må de jo kigge på hvordan de kan forbedre deres egne forretninger - og her er en oplagt mulighed!
    Jeg har prøvet at være ansat sådanne steder, hvor man ikke gerne skaffede nye varer hjem til kunderne. Og det frustrerede mig. For med den øgede efterspørgsel og ekstra omtale af en given plante, må jo følge et større salg og evt. mersalg til samme kunde.
    Og kan man hjælpe hinanden lidt, så skal man gøre det, og ikke være bange for at henvise til en konkurrent. Den gode service er SÅ vigtig.
    God weekend

    SvarSlet
  5. Kære Claus
    Et eller andet sted tror jeg det har lidt med misundelighed at gøre. At denne planteskolegartner kommer med sådan et udbrud er måske fordi han har været vant til at kunne sælge sand i sahara og nu begynder kunderne at stille krav til de produkter han sælger, da man gerne vil gerne have de specialle ting istedet for det som man har kunnet købe de sidste 20 år.
    Det giver jo en udfordring til ham, som han måske ikke har lyst til.
    Planteskoleejer handler som reglen ved de samme grossister som de har gjort altid og derfor er det jo besværligt når man skal finde nye veje at gå, plus at de mange gange skal tage så store partier, for at få fragten ned, at det ikke kan løbe rundt.
    Jeg har selv været ansat inde i den branche i 4 år og kender godt til kundepleje, og har altid ment man kom længst med at hjælpe kunden med et smil, men pga krisetider inde i den branche, (havde man ikke lov til at være behjælpelig af ejer) det tog for meget tid og tid er penge.
    Kære Claus, jeg håber for alle os havemennesker, at du VIL blive ved med at lave kaos, så de kære planteskoleejer kan vågne op af deres tornerosesøvn, og at vi kan få nogle mere spændene havecentre.
    det tror jeg ville give pote til os alle, da mange af os jo gerne vil have tingene i hånden inden vi køber dem.
    Tillykke med den nye titel der er kommet til dig, det har du fortjent, du er en ildsjæl af de helt store, som vi ikke kan undvære.
    Knus herfra det midtfynske Pia

    P.S TUSIND TAK for de søde, som der har været skrevet til mig de sidste dage. Livet går jo videre og vi er ved at finde en hverdag igen, men det har/er svært, men jeg er begyndt af kunne glæde mig over blomsterne igen.

    SvarSlet
  6. Kære Claus.
    Som ny læser vil jeg tillade mig at give mit besyv med.

    Mht kaos er mit motto nemlig--- "Man skal turde kaos for at kreativiteten kan blomstre, så man kan finde frem til den rette form"
    Jeg har egentlig opfundet det i forbindelse med teater, hvor man skal finde ind i en rolle, men det virker også i haven og alle andre steder hvor man skal være kreativ. Jeg holder meget af det og forkortet er det jo bare--- man skal turde kaos--- og det kræver noget is i maven og mod for det er jo ikke alt der lykkes men kan man se det spændende i, at man ikke altid selv kan bestemme, men også ind imellem må lade sig føre et andet sted hen og der måske i virkeligheden er meget sjovere end det man selv havde forestillet sig- så er man på rette vej.

    Mange hilsner
    Tante Grøn

    SvarSlet
  7. Hvad skulle vi gøre uden vores Have-Pyrus - "Vi vil ha’ gang i den, sang i den mere ramasjang og tjubang i den" (undskyld, Claus, men for mig er du altså det...)

    Ja tak til mere Dalby-kaos. Nej tak til kedelige haver.

    Mere alvorligt. Jeg kan ikke klage over vores 'lokale', de følger med i hvad der sker og hjælper ellers med at skaffe hjem. Og giver gode råd, hvis ønskerne nu er helt i skoven (og det er jeg glad for). For pokker, det er da dig, der har lært os at plante i lag = flere planter = mere omsætning, ikke?

    Samtidig må jeg sige at jeg gerne handler via internettet - også til haven. I Danmark såvel som udlandet (sidste dog mest frø og forårsløg). Jeg har fået fantastiske planter med PostDanmark - og samlet set (pris, porto, benzin) vil jeg påstå at det går op. Og jeg bliver ikke skuffet over at der er udsolgt.

    SvarSlet
  8. Kære Claus
    Jeg er efterhånden gået en del gange forgæves efter planter jeg har set på din blog eller en andens. Men min planteskole skriver i det mindste navnet op på planten og forsøger at skaffe den. Det kan de ofte ikke. Så må jeg på nettet, og det er også fint, men har nu været ude for et par gange, at jeg ikke kunne finde planterne heller ikke i udlandet.
    Så hvis der er nogen, der vil af med en gulbladet tvetand, lamium maculatum aureum, må i bare sige til....
    Mvh Anne Mette

    SvarSlet
  9. Kære Claus Dalby

    Skab al den kaos du lyster til glæde og gavn for alle dine fans og læsere!

    Da du i sin tid skrev et afsnit om rosen "Constance spry" skyndte jeg mig i min planteskole for at kigge efter den. De havde den ikke, men ville gerne bestille den. Samtidig gjorde jeg dem opmærksom på, at du netop havde skrevet om denne rose, og at søgningen måske kunne blive større end de forventede...

    Da der var gået næsten 2 mdr., og jeg stadig intet havde hørt fra planteskolen, ringede jeg og annullerede min ordre. Bestilte herefter hos Rosenposten, hvor de kom ganske få dage efterfølgende.

    Måske er de lokale planteskoler bare ikke så interesseret i deres kunders behov, ønsker og drømme :-))

    mange venlige hilsener

    Christel

    SvarSlet
  10. Ha, ha jeg morer mig godt nok over den bemærkning, men vi må erkende at der også i planteskoler/centre er folk der arbejder der for jobbets skyld og ikke nødvendigvis arbejdets arts skyld - og hvis de synes at kunder er besværlige fordi de ønsker planter som du har anbefalet så holder de nok ikke i længden for internettet er kommet for at blive og nu om dage kan vi lynhurtigt finde den vare vi ønsker.

    SvarSlet
  11. Kære Claus.
    Hvis det er kaos?! - ja, så er det kaos verden trænger til :-)
    Det er jo netop en af grundene til, at det er så dejligt at følge din blog - at du inspirerer med fortælling om alle de planter, vi ikke kender til i forvejen, fordi de netop ikke står på planteskolens hylder i første række - bliv endelig ved med det! Jeg synes, det er skønt at du dag ud og dag ind udfordrer og inspirerer Danmark til at gøre noget mere ved haverne!!

    God aften til jer i Risskov - Lone

    SvarSlet
  12. Godt gået, Claus! Der bliver kun mere af at dele:-))
    KH Ebba

    SvarSlet
  13. Man kan gøre det til en levevej, at finde de planter(træer og buske),de andre planteskolefolk ikke gider have i sortimentet eller ikke aner,hvad er. Det kræver at man er helt fremme i skoene og støver nyheder op, prøver af og formerer.
    Jeg har ikke en dyt forstand på stauder,sommerblomster og løg, så sortimentet består kun af de planter,der ikke er 'hyldevarer'inden for træagtige planter.
    Jeg laver mit eget kaos, og det kan man leve af.
    Anne Marie

    SvarSlet
  14. Kære Claus, tusind tak for alt dit "kaos", det har gjort de danske haver så meget mere spændende, og er med til at udvide horisonten hos en masse af os haveglade. Tak for en skøn blog, og tak fordi du deler.
    Mange hilsner fra Trine

    SvarSlet
  15. Kære claus.
    som glad planteskolemedarbejder,
    kan jeg kun sige,
    BLIV ENDELIG VED.
    det er skønt når kunderne, starter med at sige "det skal være lidt ligesom Claus Dalbys"
    Uden dig til at lave rav i den, ville havelivet være dødkedligt.
    dit dejlige kaos, skaber de mest fantastiske ideer hos folk.
    jeg syntes, at det gør det sjovt, at komme på arbejde. Vi kan ikke skaffe alt, men vi kan da prøve.
    det er jo ikke meningen, at vi skal stå lænet op af løvriven til evig tid.

    kærlig hilsen Pipbillen

    SvarSlet
  16. Hej Claus
    Hvis det er kaos, så bliv endelig ved, så verden kan blive endnu mere kaotisk. Du bør sandelig tage det som en kompliment.

    hilsen Anne Marie Christensen
    PS skønne buketter du viser.

    SvarSlet
  17. Kære Claus,
    Det er da godt, at vi er mange, som elsker kaos!

    Kan da godt se, at det kan forekomme kaotisk, at det nu er kunderne, som bestemmer sortimentet og ikke div. plantecentre/-skoler selv.
    Det MÅ jo virke kaotisk, når kunderne ikke længere tager til takke med, hvad planteskolerne måtte have af udvalg.

    Fine kommentarer fra Lønbæk planteskole og Pipbillen.

    Kærlig hilsen
    Karen O.

    SvarSlet
  18. Kære Claus
    Jeg er helt enig med dig i, at det er så irriterende, når butiksejere forsøger at sælge én ting, som man ikke har bedt om, bare fordi de ikke kan levere det ønskede (gælder ikke kun planter). Og du har sikkert ret i, at der er mange små specialplanteskoler i Danmark, som yder fin service. Problemet er blot, at mange af dem godt nok har en hjemmeside, men ofte ikke et on-line katalog.
    Jeg har lige anlagt et lillebitte hvidt staudebed (jeg kan altså ikke vente til din bog om 'Den hvide have kommer', men har efterladt lidt plads hvis nu...). I den forbindelse har jeg tjekket nettet for ønskeplanter, og jeg endte altså med at bestille i England (kan anbefale www.longacreplants.co.uk). Priserne er som regel også et godt stykke lavere i England, så man på den måde kan 'få betalt' fragtomkostninger.
    Og selvfølgelig skal du blive ved med at skabe kaos!
    Med venlig hilsen Heddie

    SvarSlet
  19. Hei Claus
    Jeg er så enig med deg:) Når jeg er på planteskoler og spør etter noe de ikke har forventer jeg at de prøver å hjelpe meg. Jeg fikk en telefon fra en garner på en planteskole her om dagen, i forhold til et spørsmål. Vedkommende som stod i kassen kunne ingenting om det, men hadde brakt mitt navn videre og jeg fikk all den informasjonen jeg trengte, og vel så det. Han anbefalt meg også de andre steder hvor jeg kunne få fatt på det jeg trengte. Dette er et hagesenter som er noe dyrere, men jeg vil gjerne heller handle her hvor jeg blir tatt vare på som kunde, enn der jeg bare er et nummer i en lang rekke. Så skap kaos du Claus, for vi vet hva vi vil ha, for det har du lært oss.

    Hilsen Unni

    SvarSlet
  20. Jeg sidder her og funderer lidt ... Er på den ene side enig i at butikkerne (uanset deres specialitet) må oppe sig for at stå konkurrencen med internettet.
    Mææen så må jeg også sige, at jeg af princip gerne handler f.eks. ved en rigtig boghandler, fordi jeg sætter pris på den inspiration jeg får af at gå ind i en boghandel. Der falder jeg måske over noget uforudset :-) Hvis jeg skal bestille en bog over nettet, så får jeg kun det jeg søger og forventer, og det er i det lange løb kedeligt!

    Derfor håber jeg at man som køber også kan vælge at sige "godt nok er det lidt dyrere end over nettet, men jeg støtter den lokale biks, og det holder gang i hjulene og får området til at være attraktivt etc.". Det ville være så trist hvis vi hverken havde planteskoler, boghandlere eller andre butikker i vores lokale miljøer.

    Men forhåbentlig kan det hele supplere hinanden.

    Er desuden FULDSTÆNDIG enig i at man kommer længst som sælger ved at henvise til der hvor kunden kan få tingene. Jeg oplever personligt at jeg går tilbage til den sælger/butik næste gang jeg søger noget, fordi det giver mig en følelse af at blive behandlet 100% oprigtigt og ærligt, og det er egentlig vigtigere end prisen.

    Bedste hilsener Lisbeth K

    SvarSlet
  21. Kære Claus

    Sikke en masse snak om kaos. Og sikke et godt skriv du her har lavet. Er helt enig med dig. Situationen var den at jeg kontaktede vores lokale plantorama men der sku jeg bestille en halv Palle hvis jeg vil have "patricia" nu. Det var jo kun 3 jeg sku have så jeg ringede til en planteskole 50 km væk og de havde dem. Fantastisk tænkte jeg og glad var jeg da jeg så deres meget unikke udvalg. Og som sagt blev jeg paf da jeg for emmede at det ikke lige var dit navn jeg sku have nævnt som inspirator for mig haveprojekt. Jeg fornemmede at det er det at du arbejder sammen med Bilka og at der dermed skaffes lækre billigere planter hjem. Det er med garanti en stressfaktor for de små planteskoler. Men han var ikke sur på Plantorama over at de ikke havde det jeg sku bruge ;-). Intet kan få mig til at syntes andet end at det du har skabt af inspiration for mig er helt unikt. At se din have i august og se min egen have vokse til og blive helt fantastisk det et jeg dig så taknemmelig for. Så tak Claus for alt hvad du gør og sov godt. Kh Rikke M

    SvarSlet
  22. Kære Claus
    Dejligt at du vil dele din viden og erfaring og derved give inspiration til andre. Tænk hvis alle plantede det samme i deres haver, så ville det da blive kedeligt at være planteskole.

    Dette kaos giver os positive udfordringer. Der findes så mange planter i alle afskygninger, at vi ikke kan have det hele på "hylderne". Der skal nyheder til i enhver butik (webshop eller lokal) - og hvorfor ikke forsøge at afstemme disse, med det kunderne rent faktisk søger?
    Det, der kan være svært med plantenyheder, som bliver nævnt her på bloggen, på Haven.dk eller andre steder, er om producenterne kan følge med, til den store efterspørgsel, som pludselig opstår, når en plante får særlig omtale.

    Men har vi ledt forgæves efter en vare til en kunde, henviser vi (hvis vi kan) til en kollega, hvor kunden måske kan finde den ønskede vare. Du gør et fantastisk arbejde for at sprede haveglæde - Tak for det!

    Bedste hilsener Anita, Planteshop.dk

    SvarSlet
  23. Kære Claus

    Det er mig dybt forunderligt at de ikke alle gnider dig i hænderne ved tanken om dig... Hvis det er med profit de tager udgangspunkt i (som de lyder på den gnavne havecentermand), så har mange planteskoler da fået en engel sendt fra himmelen i dig. Du har fået hele Danmark ud i haven og hen på planteskolerne og købe stort ind...
    Derudover giver du gladeligt ud af din viden!
    Meddelse til hele landets planteskoler: Se dog hvad der hitter på Dalby's blog blandt brugerne og køb planter hjem... Hvor svært kan det være...

    God dag til alle glade havefolk!

    Mange hilsner Sarah

    SvarSlet
  24. Kære Claus
    TAK fordi du skaber kaos!
    Du er i hvert fald skyld i, at vi haveejere køber endnu flere planter end nogensinde før, hvor det så end er vi køber dem.
    Vi kigger selvfølgelig både på prisen, kvaliteten osv. Og lidt konkurrence gør ingen skade for plantecentrene.
    Vi bliver inspireret af den bedste superblogger, sådan er det.
    Og det giver kaos her og der. Både på plantecentre, ved havesmede osv.
    Jeg har flere gange været udsat for, at en speciel plante er udsolgt, fordi du har omtalt den på din blog.
    Det kan da ikke være andet end positivt, at vi haveejere er blevet så ivrige.

    Mange hilsner
    Mette Marie

    SvarSlet
  25. uhkfpckoj
    アグセール
    ugg ブーツ
    ugg ムートンブーツ
    アグ
    アグ オーストラリア

    dhnwbensr
    [url=http://www.allthesnowboots.com/]アグ モカシン[/url]
    [url=http://www.thebestbootsforwinter.com/]UGG店舗[/url]
    [url=http://www.japanwinterboots.com/]アグ[/url]
    [url=http://www.chanluuofficialsjp.com/]chan luu直営店[/url]
    [url=http://www.chanluuofficials.com/]チャンルー chanluu[/url]

    dtlopietv
    http://www.ilovetheboots.com/ アグ
    http://www.allthesnowboots.com/ ugg ベビー
    http://www.winterbootsfor2012.com/ ugg ブーツ
    http://www.japanwinterboots.com/ アグ 激安
    http://www.winterbootsfor2013.com/ ugg ブーツ

    SvarSlet
  26. [url=http://buycialispremiumpharmacy.com/#cikuo]buy cialis online[/url] - buy cialis online , http://buycialispremiumpharmacy.com/#slvbv generic cialis

    SvarSlet
  27. [url=http://buyviagrapremiumpharmacy.com/#clgro]generic viagra[/url] - buy cheap viagra , http://buyviagrapremiumpharmacy.com/#jchbg viagra online

    SvarSlet
  28. [url=http://viagraboutiqueone.com/#qnpmn]viagra 50 mg[/url] - order viagra , http://viagraboutiqueone.com/#vquyr viagra 100 mg

    SvarSlet
  29. [url=http://buyonlineaccutanenow.com/#jtbah]buy generic accutane[/url] - order accutane , http://buyonlineaccutanenow.com/#oxlqf cheap generic accutane

    SvarSlet
  30. Have you ever thought about adding a little bit more than just your
    articles? I mean, what you say is fundamental and everything.
    Nevertheless just imagine if you added some great graphics or videos to give your posts more,
    "pop"! Your content is excellent but with images and video clips, this blog
    could certainly be one of the best in its field.
    Superb blog!

    Here is my web page - visit the website

    SvarSlet